يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، همین چند روز پیش بود که در خبری به طور ویژه به بحث جنجال پیرامون « ساترا » پرداختیم؛ در جایی که اینجا رئیس سازمان سینمایی خطاب به مسئولین صدا و سیما وظایف این رسانه را گوش زد می کند و اعلام می کند که مصوبه واگذاری نمایش‌های خانگی و پلتفرم‌ها به سازمان صداوسیما نیازمند بازنگری است و در جای دیگری می گوید که موضوع از طریق مجاری و مراجع ذی‌صلاح درحال پیگیری است .

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

حالا اصغر پورمحمدی که قطعا معرف همه اهالی هنر هست و عهده دار سمت  ریاست شورای انتشار حرفه‌ای ساترا  است  ، در مصاحبه ای صریح با روزنامه فرهیختگان حسابی از خجالت خزاعی درآمده و به او یادآور می شود که اصل 175 قانون اساسی حدود و اختیارات سازمان صداوسیما را تعیین کرده و شورای نگهبان هم به‌عنوان مفسر قانون اساسی، در نظریه تفسیری خود، انتشار و پخش صوت و تصویر از طریق سیستم‌های فراگیر را جزء مسئولیت‌های صداوسیما برشمرده ؛ او در جای دیگری اشاره به  ابلاغیه ابراهیم رئیسی می کند و احتمالا می خواهد به طور غیر مستقیم به رئیس سازمان سینمایی یادآور شود که رئیس جمهور کنونی که پیشتر ، سمت رئیس قوه قضائیه را داشت، طی بخشنامه‌ای در سال 98 به‌استناد نظریه شورای نگهبان و  ابلاغیه شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از تکالیف صداوسیما دانسته‌ است . 

او در جای دیگری پای مجلس شورای اسلامی را نیز به وسط می کشد و می گوید: " مجلس محترم شورای اسلامی براساس مصوبه اسفندماه 99 هوشمندانه در قانون بودجه 1400 مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی را برعهده سازمان صداوسیما گذاشته است " 

اصغر پورمحمدی در نهایت برای اینکه این ماجرا دیگر کِش پیدا نکند ، ادامه می دهد : 

" براساس تکالیف صریح قانونی و ابلاغیه رهبر معظم ،صــداوسیمـا ملـزم بــه انجــام ایــن مسئولیت است و مجدانه بـه اجـرای قـانـون اصـرار خواهیم کرد و ریاست محترم جدید سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر جبلی هم به انجام این مهم با رعایت موازین حرفه‌ای و با هدف ارتقای کیفی محصولات و تامین محتوای خوب تاکید ویژه دارند."

حال باید دید این جمله محمد خزاعی که گفته است " موضوع از طریق مجاری و مراجع ذی‌صلاح درحال پیگیری است ،  به واقع در چه سطحی در حال پیگیری است و آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند این وظایف را از ساترا بگیرد و به سازمان سینمایی منتقل کند؟ 

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

اما مصاحبه اصغر پورمحمدی نکات دیگری هم داشت که در ادامه ، بخشهای مهمی از آن را اشاره می کنیم:

  • برخی از سینماگران و هنرمندان، صداوسیما را دارای صلاحیت نظارت به شبکه خانگی نمی‌دانند، این مساله عمدتا چالش مدیران و سرمایه‌گذاران پلتفرم‌هاست نه هنرمندان!
  • درحال حاضر استفاده از عنوان «شبکه نمایش خانگی» برای محتوا و سریال‌هایی که از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی و وی‌او‌دی‌ها پخش می‌شوند، بی‌معناست.این‌طور نیست که مردم برای دیدن محصول نمایش خانگی یک دستگاه پخش دی‌وی‌دی داشته باشند و با خرید آن از بقالی بروند و سریال ببینند. لذا بهتر است از این اصطلاح عبور کنیم و مثلا بگوییم «شبکه نمایش اینترنتی.»
  • وی‌او‌دی‌‌ها بر این باورند که موازین پوشش لباس در سریال‌سازی باید متفاوت از شبکه‌های تلویزیونی باشد؛ چراکه معیار آنها پوشش اصطلاحا «کف خیابانی» است. خب این دغدغه قابل توجه است و در فرآیند نظارت ساترا به این مهم توجه می‌شود، ولی بدان معنا نیست که کف خیابان موردنظر عزیزان، فقط خیابان‌های شمال شهر تهران باشد یا کوچه پس‌کوچه‌های حلبی آباد و نمایش بدبختی‌های حاشیه‌نشینی.

  • برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی
  • همه ما می‌دانیم که موسیقی یک هنر جذاب و دلنشین برای آحاد جامعه است و رویکرد ساترا توجه به نیاز مخاطب در زمینه هنر موسیقی است. کم‌وکیف نمایش ابزار موسیقی و محتوا و مضامین شعر، ترانه و نوع موسیقی موضوعاتی است که در فرآیند نظارت به آن توجه می‌شود و برآیند این موضوعات در تایید یا رد محتوا موثر است.

  • ما در شورای محتوایی و صدور مجوز تولید و انتشار، مخالف تقویت فضای دوقطبی هستیم و مواردی که به این تضاد و یک بام‌ودو هوا بودن کمک کنـد یـا محتـوای تلویزیون با VODها را سیاه و سفید جلوه دهد، صحیح نمی‌دانیم.

  • اشتباه دوستان این است که صداوسیما را در حد و اندازه یک شبکه می‌بینند و فراموش کرده‌اند سازمان صداوسیما یک نهاد حاکمیتی و متولی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور است.

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

  • اساسا صدور مجوز ساخت سریال در داخل کشور با ملاحظات پخش از رسانه‌های قانونی داخلی انجام می‌شود و اگر محتوایی که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح کشور بوده، از رسانه‌های بین‌المللی پخش شود، ایرادی نخواهد داشت.
  • سریال «زخم کاری» به‌رغم موارد چالش‌برانگیز به‌دلیل اقتباس از یک اثر داستانی و کارگردانی خوب، چفت و بست مناسبی در بین آثار نمایش داشت و البته ایرادات شکلی و محتوایی هم به آن وارد بود، ولی درمجموع کار مناسبی بود.
  • اگر محتوایی دیده نمی‌شود یا ضعیف و دارای اشکال فراوان است به این معناست که پول مردم را هدر داده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳